{ Det der med, at ligge på maven // Tre ting vi har haft succes med }

Ligge på maven

Ligge på maven

Det der med, at ligge på maven (indsæt selv emoji med himmelvendte øjne her), det har været, og er stadig, lidt af en udfordring for Kalle. Eller nok rettere sagt: for Kalle’s forældre. Han har nemlig ikke den fjerneste interesse i, at træne netop det – og det er altså en altoverskyggende nødvendighed for, at han kan komme videre i sin grovmotoriske udvikling. Og som I kunne læse lige her, så er det altså især der, hvor Kalle er meget forsinket i sin udvikling.

En del af vores store udfordring ligger nok i, at Kalle er blevet lidt for bevidst og selvstændig en dreng, med en meget bestemt mening om, hvad han har lyst og ikke lyst til. Derfor er det virkelig svært, at motivere ham til, at træne noget, som han tilsyneladende ikke finder spor vigtigt eller interessant. Og at ligge på maven, det falder i den kategori desværre.

Heldigvis lader det til, at vi endelig er ved, at få vendt træningen til noget positivt. Og der er især tre ting, som vi virkelig har haft succes med. Dem vil jeg dele med jer, da der måske er andre, der kæmper med en stædig baby, der nægter at ligge på maven.

Favorit legetøj. Der er et eneste stykke legetøj, der kan få ham til, at ligge på maven, OG løfte hovedet højt i længere tid af gangen. Vi elsker den derfor lige så højt som Kalle gør, og herhjemme går den under navnet “babysitteren” – aka den geniale Wobble Bobble bold fra O-Ball. Mon ikke, at den også er en god motivation, når der engang skal læres, at kravle?

Behandling hos kiropraktor. Efter jeg havde læst dette skriv hos rare Jeanette (der handler om netop det der med, at få baby til, at ligge på maven. Hun er fysioterapeut, og hver fredag deler hun ud af sine faglige guldkorn), fik jeg kigget Kalle ordentlig efter – og det viste sig, at han var meget skæv omkring hofterne. Nu har han så været til kiropraktor to gange, og det har allerede haft en god effekt. Prøv det!

Træning på en stor pilatesbold er også et hit. Der brokker han sig (næsten) aldrig, og det er en genial måde, at få trænet muskulaturen i hele kroppen på. I hvert fald synes jeg, at det er den eneste måde hvorpå, jeg kan komme til, at arbejde ordentligt med musklerne i siderne på ham.

Vi gør selvfølgelig en masse andre ting også, og har afprøvet hvert eneste af de tips og gode råd vi har fået. Men de der tre ting er altså dem, der virkelig har givet positive fremskridt.

Det er jo slet ikke sikkert, at det der fungerer for Kalle, også fungerer hos andre babyer. Med Sille havde vi lidt af de samme udfordringer (dog i en noget mindre grad), og der var noget af det, der hjalp aller bedst, hvis hun kunne få lov til, at træne med bar numse eller på “kyllingen” fra bObles.

Del endelig jeres egne erfaringer i kommentarfeltet.

// Camilla

{ I kan også følge med på InstagramFacebook og Bloglovin`}

3 comments / Add your comment below

  1. Her har vi haft succes med at lade knægten ligge på det rullende puslebord, som kan rulles hen foran vores store spejl på badeværelset 🙂 han skreg rigtig meget i starten når vi lagde ham på maven, så vi fik gennem sp også fys på besøg for at sikre os at han ikke er låst osv.. han lå lidt skævt, sådan ned på den ene arm, så vi har nogle øvelser vi laver med ham og de har hjulpet på hans holdning på gulvet 🙂 nu har han også en legebold foran sig for at underholde og motivere ham 🙂

  2. Hvis formålet med at lægge ham på ryggen er at træne nakken, ville jeg vikle ham. Når han sidder hos dig i viklen, træner han nakken lige så meget, som hvis han ligger ned. Det er samtidig så hyggeligt og giver så meget nærvær at gå rundt sammen, mens man ordner, laver mad osv. Slyngejordmoder på Insta har virkelig mange gode tricks og videnskabelige forklaringer på, hvorfor vikling er lige så godt som mavetræning. Held og lykke til jer ❤️❤️

Skriv et svar